Hem - Video klipp/Bilder - PDF filer - Online shop - Våra intressen - Historia

Historia om klubben

Himlabacken:

Just nu håller vi på med att köra SM i backe.










Andra even:

Sammtidigt håller vi på med en rad andra saker än just backe.Här är några få saker vi har gjort utöver backe. Så som Super Cross, MX24, Fullgas, Action Run





Folkrace (Borås Motorstadium):

Innan stadionbygget blev av så hade Borås Motorklubb spridit sig ut sig vidare i vår byggd, även utanför med tanke på Västkustloppet ihop med Falkenbergs MK.

Innan dess körde BMK backtävlingar i och på backar men även backtävlingar i Tranemo- och Bredareds-backen, och naturligt vis Björbobacken.
I-15 militären hade vi haft ett mycket gott samarbete med övningsområde alla vägar för rally samt Motocrossbana.
Vi hade kört bilspeedway på Ryavallen och vi hade vår klubbstuga på Ålmås-bannan.

Men nu skulle det till en anläggning där tanken från kommunen var arr motorsporten skulle vara samlad.
Det kom förslag om att lägga Borås Stad nya motorstadion på lite olika platser så som Sandhult som var hett ett tag.
Lika så var I15 krogstorp med utbyggnad av dåvarande motocrossbanan, men det blev tillslut Svaneholm och Borås Motorklubb på Gäddered.

Nu skulle det bildas en allians mellan fyra klubbar.
Men då gick dåvarande Toarps MK in i Borås Motorklubb men då var det bara FMCK-Borås och dåvarande miniracing klubben kvar.
Alliansen bildades men rätt så snabbt drog sig miniracing klubben ur, då var vi bara två klubbar kvar.


Bygget påbörjades och Skanska stod som huvudentreprenör.
Men starten av själva bygget försenades av en massa överklagande och en mängd möten för Carl-Hendrik Andersson, Bertil Kronkvist och Conny Hansson.

Det byggdes tre banor för Motocross, Gokart, Folkrace/Rallycross.
Sedan kom supermotards in i bilden, motorcross cyklar som kör på asfaltsdäck.
Vi har även haft en tränings sträcka på området med start bakom crossanläggningen.


BMKs klubbstuga blev Lion huset som tidigare hade stått borta i ändan på City Knallelands parkering. I gäddered hade man murat om grunden där vi skulle placera den gamla klubbstugan, som medlemmar var med och byggde upp. Det var mycket ideellt arbete från medlemmar till företag.

Nämnas kan nu i efterhand att en dag när kommunen skulle ljud mätas från gäddered när vi hade rally bilar, rallycross bilar och motorcyklar körde för fullt uppe på området.
Borås stad lyckades inte mäta do m platserna man klagade över för fåglar. men tillslut fick vi tillstånd och tyvärr idag har vi lämnat gäddered och satsar på backe igen.


100 åringen som…
Som har upplevts i den enorma utvecklingskurvan och den största industriella framfarten om man skall se ur jordens levnadstid och perspektiv varmt välkomnar önskar jag er att följa motoriseringens framfart under dessa hundra år av utvecklingen som har gått så enormt framåt under alla dessa år.

Från våren 1922 då ett gäng grabbar och tjejer bestämde sig för att bilda en motor klubb i Borås Stad.
Från ett cafe på Brodals-området borta vid centralstationen till nutid.

Från dåtidens pionjäranda inom motorsporten i Sverige och dess enkla form till dagens enorma team. Om vi ska blicka hundra år idag framåt, så ser det det inte så ljust ut för motorsporten i dess enkla form och klubbnivå. Motorsporten jobbar i motvind, med massa krav på oss från miljö håll ideella krafterna (funktionärer) försvagas hela tiden.
Med andra ord blir det svårare och svårare att arrangera tävlingar. Men det gäller nog sporten överlag. Vi går hoppas att kommande generationer hittar lösningar till något bättre och större.


På lottas cafe Mars 122 så samlade sig de motorburna ungdomarna i Borås Stad för att diskutera förutsättningarna om det skulle gå att bilda en motorklubb i staden.
Och nu 100 år senare så sitter vi här och skall minnas tillbaka på alla olika bravader och roligheter som har uppstått under alla år.
De lämnade in sin ansökan om att få bli Borås nyaste förening och den 16 maj 1922 var klubben bildad med den första ordförande Hadar Sjödin bakom klubben.


En rolig historia som hände på tidigt trettiotal var när Borås Motorklubb körde en back-tävling vid Almenäs upp mot Bredared, var när en bonde tröttnade på att springa på allt spring och rop mot Bredared, han gick till ladugården hämtade ut oxen. Spände för kärran, lastade på hö och tog med oxen. Den placera han mitt på vägen och gav honom hö. Hela tävlingen blev rejält försenas för bonden flyttade inte oxen för än länsman kom upp til tävlingsledningens undsättning och flyttar undan ekipaget.









I början av 1920-talet, åkte det omkring några herrar i Borås med omnejd i sina blankpolerade bilar och motorcyklar, och funderade på möjligheterna att slå sig samman för att utbyta tankar kring det här om motor. En av de stora entusiasterna var Hadar Sjölin och den 13 mars 1922 anordnades en sammankomst vilket ledde till att Borås Motorklubb grundades. Den 21/5 1922 träffades man på "Lottas Plan" i Borås för en utflykt.

Följ oss på Facebook, Instagram eller Laget.se.

Kontakta mig - Webbansvarig Niklas

Sponsorer - Styrelsen